Korábbi cikkünkben bemutattuk, hogy mire érdemes figyelni, amikor egy online közvetítést rendelsz. Arról is írtunk, hogy korántsem létezik annyi „streamingcég” amennyi annak mondja magát. Írásunkban az a youtube streaming trükk szerepel mely megmutatja, hogyan biztosíthatod, hogy az élő közvetítés szolgáltatás, amiért fizetsz ne eltüntesse a közösségedet, hanem folyamatosan növelje azt.
Egyszerű Youtube streaming trükk
Mindössze annyit kell tenned, hogy az eseményedet közvetítő streamingcégnek megadod a saját csatornáidat azonosító két adatot. Mi ez a két adat, amit meg kell adnod az eseményedet közvetítő cégnek? Nyugi, anélkül, hogy bármilyen informatikai vagy közvetítéssel kapcsolatos dologhoz kellene értened, könnyedén elő tudod keresni ezeket a saját ingyenes YouTube vagy Facebook élő videó indítása előtt. Talán a nevük ijesztően hangzik, de nem kell megijedni tőlük:
- Stream URL (Streamelés URL-je, Kiszolgáló cím, RTMP cím néven ismert még, illetve szolgáltatók szeretnek még más saját neveket adni neki)
- Stream key (Adatfolyam kulcs, streamelési kulcs stb…)
Ezeket úgy kell elképzelni mint amikor pénzt veszel fel az ATM-ből. Az ATM ugyanazt a pénzt adja ki, amit bárki másnak is kiadna, viszont te azonosítod magad a bankkártyáddal, PIN kóddal így tudja a bank, kinek adta ki pénzt és kinek a számlájáról kell levonni. Vagy például a mobiltelefonod is SIM kártyával és PIN kóddal tud hívást indítani, de a telefonálás már mindig ugyanúgy zajlik. Beszélsz valakihez vagy hallgatsz valakit.
Hol található az internetes közvetítésed két „kulcsa”?
Ebben a részben a YouTube-ot vesszük elő, majd a 2. részben a Facebook-ot, de egyébként minden szabványos streaming szolgáltatónál pont ugyanez a két adat szükséges ahhoz, hogy az élő videó „odataláljon” a csatornádhoz. (Vimeo, Twitch, restream.io, stb…). Itt mindössze a YouTube csatornádba kell bejelentkezned. Mivel a Google hamarosan megszünteti a hagyományos kezelőfelületet mi már a YouTube új, Live Control Room-ját használjuk. Ha csináltál már webkamerás streamet, az első pár lépés ismerős lesz.
Első lépésként kattints a jobb felső sarokban a kis kamera ikonra, amiben egy plusz jelet látsz. Itt válaszd az Élő adás menüpontot. Itt egy megnyíló ablakban kapsz lehetőséget új stream indítására. Ha már volt ilyen, akkor a YouTube felajánlja egy korábbi közvetítés paramétereinek lemásolását, de ez most nem a tananyag része, tehát katt az Új streamelés gombra. (Ha esetleg a webkamerás közvetítést ajánlaná fel a rendszer felül kattints át a Stream gombra.)


A megjelenő ablakban meg kell adnod pár ismert paramétert az eseményedről. Ezek nagyon hasonlítanak a feltöltött YouTube videónál megadható adatoknál.
- Cím létrehozása: a stream neve. (Ez lesz majd a videó címe)
- Nyilvánossága.
- Nyilvános: bárki nézheti, megjelenik a YouTube keresőben és az élők között.
- Nem nyilvános: bárki nézheti, de nem jelenik meg a YouTube keresőben, csak az nézheti akinek elküldöd a linket.
- Privát: csak te nézheted.
- Leírás: Pár mondatban leírhatod, hogy miről fog szólni a közvetítés, esetleg ha van hozzá letöltendő anyag annak a linkjét ide teheted.
- Kategória: válasz egy olyat, amelyik leginkább fedi a közvetítésed tartalmát.
- Ütemezés későbbre: dátum és időpont amikor élőzni fogsz. (Ha most azonnal akarsz élőzni, hagyd kikapcsolva, ha időzítesz válassz napot és időpontot.)
- Egyéni indexkép feltöltése: ide egy nyitóképet tölthetsz fel, ami addig látszik, míg el nem kezdődik a közvetítésed, illetve ez lesz a mentett videód bélyegképe is. 16:9 formátumot javaslok, a szabvány felbontások: 1280×720 vagy 1920×1080, jpg.
- Új szabály a YouTube tartalmaknál, hogy el kell döntened korhatáros-e. Be kell kattintani, hogy gyermekek készült tartalomról van-e szó, azaz nézhetik-e vagy nem és ha nem akkor milyen korhatárral menjen a videó.

Ha ez mind megvan, egy kattintás a kék Stream létrehozása gombra alul és már csak 1 lépésre vagy az adatok kinyerésétől.
Tipp: Érdemes időt szánni egy jó indexkép elkészítésére, egy jó kreatív bizonyítottan nagyobb nézettséget ad a videónak.
Ahhoz, hogy az eseményed, konferenciád, előadásod livestreamingjével megbízott cég a fent létrehozott YouTube élő videóba tudja küldeni az adást, a stream létrehozása után ki kell másolnod és el kell küldened az élő közvetítést gyártó videós szolgáltatódnak. Ez nagyon egyszerű, a Másolás gombbal kimásolod a Streamlési kulcsot és a Streamelés URL-jét (ez utóbbit egyébkén egy valamire való video produkciós csapatnak illik ismerni) és elküldöd a streamingcégnek emailban. Ők ezt bemásolják a streaming eszközükbe és amikor elindítják a közvetítést te bal oldalt felül látni fogod a kis ablakban.
- A streamelési kulcs így szokott kinézni: xgfy-s8wc-dhk8-550r, mindig 4×4 karakter kötőjellel,
- A Streaelés URL-je pedig mindig ez: rtmp://a.rtmp.youtube.com/live2.

A többi beállításba ne menjünk bele most, azok alapból rendben vannak. Neked itt már csak annyi feladatod van, hogy a „kiengedd” a közvetítést, ha mindent jónak találsz a kis képernyőn és a hang is rendben van. Ha kis ablakban megjelenő előkép alatt bekapcsolod a hangot és belehallgatva rendben találod, illetve az élőkép minősége is megfelel, a jobb felső kék Élő adás indítása gombra kattintva indíthatod az élőt. Az élő elindulását az előnézeti ablakban lévő piros ÉLŐ felirat jelzi, illetve mellette egy óra méri is, hogy mennyit ideje megy a közvetítés.


Streaming trükk 1:
Mi videoprodukciós cégként sportesemények estében 20-40 perccel előre elindítjuk a közvetítési folyamatot (főleg nemzetközi közvetítéseknél) hogy biztosan mindenki fel tudjon készülni, ellenőrizni tudjon mindent és főleg azért, hogy ha a megrendelőnk indítja a saját YouTube csatornáján a fentiek szerint a közvetítést, legyen rá ideje.
Streaming trükk 2:
Ha nem akarsz vagy nincs időd YouTube élő esemény létrehozásra és „kulcsmásolásra”, stream indításra vanegyszerűbb megoldás is: meghatalmazhatod a videós céget a YouTube csatornád kezelésére és ebben az esetben ők végig tudják vinni a folyamatot. Ennek alapja a bizalom természetesen. A meghatalmazás bármikor visszavonható. Erről a módszerről itt olvashatsz: https://support.google.com/youtube/answer/4628007?hl=h
Hol látható az élő közvetítés és mennyit késik?
Az élő adás linkje és beágyazási lehetőségei a megosztás gombra kattintva ugranak fel. Az ott megjelenő linket kell megosztanod, vagy ba is ágyazhatod a közvetítést a weboldaladba. Fontos tudni, hogy a Youtube (és szinte mindegyik más szolgáltató is) késleltetéssel tud csak működni, azaz ne lepődj meg, ha nem szinkronban történik a közvetítés a valósággal. Akár több 10 másodperc is lehet a különbség. Alul a streamelés késleltetése beállítással ezen tudsz javítani valamennyit de valós időtől mindig lesz eltérés.

Leállítás és azonnali statisztikák
A streaminget leállítani a szintén piros Streamlés befejezése gombbal tudod. (Csak óvatosan, mert újraindítani ugyanezt a srteamet nem lehet többé!) Befejezéskor a YouTube egy gyors azonnali statisztikát dob fel. Mi erről mindig készítünk egy screenshotot és küldjük a megrendelőnknek. Minden rajta van feketén fehéren.

Esetek a valóságból
Van olyan, hogy
- rosszul egyeztél meg a streamincéggel,
- nincs olyan ember házon belül aki ki tudna tenni a weboldalatokra egy YouTube lejátszót,
- nem tud senki a szervezeten belül egy Facebook élőt vagy YouTube élőt indítani?
Akkor nincs is miről beszélni. Marad a régi megoldás. Buktad az online nézőket. Szerencsére nem mindet. Megoldás az archívum (lejjebb a tippeknél).
Az is előfordul, hogy sok, ismert zenét játszanak be az eseménye és a zenék szerzői jogai miatt a Facebook azonnal, a YouTube kicsit később letiltja a közvetítést, aztán később a csatornádat is. Erre biztos nincs szükséged. Megoldás: ilyenkor nem ezt a két szolgáltatót kell használni. Ami biztos, hogy ilyen esetekben a videós cég is megpróbál majd lebeszélni az ingyenes platformokról. Higgy nekik!
Más okok is lehetnek, amelyek miatt a nagy ingyenes közösségi média nem jöhet szóba pl. speciális oktakási rendszerekbe, meglévő vállalati rendszerbe kell streamelni. Ha magadra ismersz tudd, hogy azok bonyolult és költséges megoldások.
Gyúrj az archívumra
Ha nem sikerült elérni, hogy hozzád menjen a stream, kérd el a rögzített, mentett közvetítést, ha lehet jobb minőségben, mint amilyen az internetre élőben kiment. Bár ma már eléggé elterjedt a jó minőségű széles sávú internet, mégis előfordulhat bármilyen sávszélesség csökkenés, akadás ami az adásban is meglátszik. Ha van egy jó HD mentésed, akkor az internetes közvetítés hibáit gyorsan eltüntetheted az rögzített adás feltöltésével, arról nem is beszélve, hogy több, különböző helyre (Facebook, Instagram, Youtube), akár részleteket feltölthetsz vagy felhasználhatod más tartalmak (pl. összefoglaló) előállításához. Az archívumnak gyakran többezerszeres nézettsége van, mint az élő közvetítésnek. Ne hagyd ki ezt a népszerűsítési lehetőséget. És ami lényeges, szólj előre a streaming cégnek, hogy neked kell a rögzített anyag!
Íme, egy kis segítség, hogy milyen formátumban kérd a rögzítést:
Jó minőség | Takarékos | |
Felbontás | 1920×1080 | 1280×720 |
Képkockaszám | 50 | 25 |
Kódolás | h264 | h264 |
Bitráta | 15 Mbps | 8 Mbps |
Fájltípus | .mp4 | .mp4 |
Ma tényleg nem tudok olyan élő közvetítő céget, akik annyira ismertek lennének, hogy neked megérné lemondani a internetes élő közvetítés által hozott saját előnyökről. Biztos kényelmes, hogy „mindent megoldanak”, de mot már te is látod. A streaminget a YouTube végzi. Tehát a produkciós cég „sugározzon” a te csatornádra, jelenítse meg a te arculatodat, logódat, játssza be a te reklámaidat, adja át a rögzített anyagot.
Jogászkodás
A mi fő szakterületünk a sportközvetítések, amellett, hogy sok konferenciát is közvetítünk. Mindkét területen érdemes néhány jogi kérdéssel tisztában lenni:
A sporteseményeitek közvetítési, rögzítési, reklám és marketingjogai általában az adott sportszövetségé a 2004. évi I. tv (Sporttörvény) 36§ értelmében (Ha nem vásárolta meg valaki tőletek, akár részben.) Mainstream sportágaknak ebből haszna is lehet, nem annyira populáris sportágak esetében is időnkén fel-fel merül egy tévéközvetítés során, hogy ezt át kell ruházni, le kell róla mondani.
A szerzői jogok szinte ellentétesen működnek, ez a jog mindig a tartalom előállítóé, lemondani róla nem lehet. A későbbi vitát elekerülendő nagyon is érdemes az elkészült tartalmak tekintetében használati jogot alkalmazni és ezt az adott eseményedre szabottan definiálni, korlátozni vagy akár kizárólagossá tenni.