Skip to content

Médiaszerver használati díj

Létezik médiaszerver használati díj? Biztosan gondolkodtál már, hogy tud ingyen livestreaming szolgáltatást adni a YouTube és a Facebook, míg más szolgáltatók pénzt kérnek érte. Nagyon egyszerű: ők is pénzt kérnek érte, csak nem tőled. Mindkét közösségimédia óriás a reklámozásból, a hirdetések hozzád való eljuttatásából él, amiben nagy hatékonyságot biztosít számukra, hogy rengeteg adatot tudnak a felhasználókról, így célzottan tudnak hirdetést megjelentetni. Ebből a bevételből finanszírozzák az a hatalmas IT infrastruktúrát, amin üzemelni tudnak és amivel lehetővé teszik számodra, hogy ne neked kelljen kifizetni egy élőzés médiaszerver használati díját.

Médiaszerver használati díj érthetően

A médiaszerver (streaming szerver) az élő produkciók központi eleme. A video gyártó stáb pl. a közvetítőkocsiból mindig egy médiaszerverre küldi az adást, amire a nézők az interneten keresztül tudnak csatlakozni és nézhetik a kiválasztott adást. A szerverhez való csatlakozást ma már maga a világháló is támogatja. Az ún. CDN hálózatok segítik a nézőket abban, hogy a világ minden pontján nagyjából ugyanolyan gyorsan és minőségben legyenek elérhetőek tartalmak. Mindeközben a videonézés adatforgalmat fogyaszt. Ez a legfontosabb paraméter a videoadatfolyam esetén, mert ezt árazzák be médiaszerverek és CDN hálózatok üzemeltetői.

Ki fizeti ki a streaming adatforgalmat?

Az adatforgalom logikája livestreaming esetén

Nem megfejthetetlen matamatikai feladvány: minél többen néznek egy élő adást az interneten, annál nagyobb adatforgalom generálódik, hiszen nagyobb sávszélességet használunk. Sőt, minél jobb minőségű az adott adás, annál nagyobb forgalom bonyolódik a világhálón és annál több pénzbe kerül a streaming infrastruktúra üzemeltetése. A streaming szerver díj tehát nagy mértékben összefügg a nézettséggel. Ezt a díjat azonban nem önmagában kell vizsgálni. Már a tervezésnél is nagyon hasznos módszer egy nézőre vetíteni a szerver költségét, hiszen a siker neked (is) valószínűleg nézettségben mérhető. Ehhez mi korrekt statisztikát biztosítunk.

Nézettség-csapdák

Mekkora a nézettséged? Egyszerű kérdésnek tűnik. De nem az. Nem véletlen, hogy a YouTube és Facebook a statisztikáiban sosem adja ki, hogy konkrétan hány egyedi néző nézte meg a videót. Igen van ott egy szám, de az analitikákból egyértelműen kiderül, hogy ha valaki rákattint egy YouTube videóra azt már nézésnek veszi a vieomegosztó statisztikája. Tele vagyunk valahány másodperces nézési statisztikákkal, kattintási számokkal, engagement adatokkal, de vajon ezek számítanak élő adásnál vagy az, hogy hány különböző ember nézte stabilan az élő adásodat? Mi tudunk ilyen statisztikát is, ha azt a platformot választod, amit ajánlunk. Sőt azt is meg tudjuk mondani, hogy egy adáson belül melyik rész mennyire volt nézett.