Létezik médiaszerver használati díj? Gondolkodott már azon, hogy tud ingyen livestreaming szolgáltatást adni a YouTube és a Facebook, míg más szolgáltatók pénzt kérnek érte? Nagyon egyszerű: ők is pénzt kérnek érte, csak mástól. Mindkét közösségimédia óriás a felhasználók adatainak értékesítéséből él, hiszen rengeteget tudnak a felhasználóikról. Ebből a bevételből finanszírozzák azt a hatalmas IT infrastruktúrát, amin üzemelni tudnak pl. a livestream szolgáltatásaik, amivel ráadásul újabb usereket fognak tudni begyűjteni.
Médiaszerver használati díj érthetően
A médiaszerver (streaming szerver) az élő produkciók központi eleme. A video gyártó stáb pl. a közvetítőkocsiból mindig egy médiaszerverre küldi az adást, amire a nézők az interneten keresztül tudnak csatlakozni és nézhetik a kiválasztott adást. A stream továbbításában ma már világháló hálózati elemei markáns részt vállalnak. Az ún. CDN szolgáltatások segítik a nézőket abban, hogy a világ minden pontján nagyjából ugyanolyan gyorsan és minőségben legyenek elérhetőek tartalmak.
Van az élőzésnek, streamelésnek, videonézésnek egy minden szempontból jól megfogható paramétere: adatforgalmat fogyaszt. Ez ma a legfontosabb paraméter és ez árazzák be médiaszerverek és CDN hálózatok üzemeltetői. Csak az a kérdés, hogy ezt kivel fizettetik meg a technikai szolgáltatók. Míg pl. a Netflix havidíjat szed, mások tűpontosan az elhasznált adatforgalmat árazzák.
Miért és mikor kell tudnia ezt a rendezvények szervezőinek, események tulajdonosainak?
Nagyon hamar eljön az az idő amikor az ingyenes streamszolgáltatók korlátai már nem teszik alkalmassá azokat élő közvetítésre. A YouTube tiltja a streamet a zenei jogok miatt, vagy a konkurensek reklámai futnak a megrendelő streamje alatt. A Facebook 1 hónap után törli az élő videót és zenei jogok miatt azonnal lekapcsolja a streamet. Ezek miatt előbb-utóbb egy profi márka vagy esemény kénytelen olyan streamingszolgáltatót keresni, ahol a kontroll teljesen saját kézben van. Ebben a pillanatban azonnal fel fog merülni, hogy hány nézővel és mennyi adatforgalommal kell kalkulálnia.

Az adatforgalom logikája livestreaming esetén
Nem megfejthetetlen matamatikai feladvány: minél többen néznek egy élő adást az interneten, annál nagyobb adatforgalom generálódik, hiszen nagyobb sávszélességet használunk. Sőt, minél jobb minőségű az adott adás, annál nagyobb forgalom bonyolódik a világhálón és annál több pénzbe kerül a streaming infrastruktúra üzemeltetése. A streaming szerver díj tehát nagy mértékben összefügg a nézettséggel. Ezt a díjat azonban nem önmagában kell vizsgálni. Már a tervezésnél is nagyon hasznos módszer egy nézőre vetíteni a szerver költségét, hiszen a siker valószínűleg nézettségben mérhető. Ehhez mi korrekt statisztikát biztosítunk vagy előre tudunk kalkulálni.
Nézettség-csapdák
Mekkora is pontosan a nézettség? Egyszerű kérdésnek tűnik, de nem az. Nem véletlen, hogy a YouTube és Facebook a statisztikáiban sosem adja ki, hogy konkrétan hány egyedi néző nézte meg a videót. Igen van ott egy szám, de az analitikákból egyértelműen kiderül, hogy ha valaki rákattint egy YouTube videóra azt már nézésnek veszi a vieomegosztó statisztikája.
Tele vagyunk valahány másodperces nézési statisztikákkal, kattintási számokkal, engagement adatokkal, de vajon ezek számítanak élő adásnál vagy az, hogy hány különböző ember nézte stabilan az élő adást?