Élő közvetítés, livestreaming technikai és együttműködési kérdések, melyeket leggyakrabban tesznek fel nekünk.
Mitől függ, hogy mennyibe kerül a közvetítés?
A közvetítés ára a benne lévő stáb méretétől, összetételétől, az alkalmazott közvetítéstechnikai eszközök, kamerák mennyiségétől, a közvetítés időtartamától és a feladatok összetettségétől, valamint a helyszín távolságától függ általában. Nálunk ugyanazért a közvetítésért ugyanazt az árat kell fizetni akkor is, ha világbajnokságon dolgozunk vagy ha egy szerényebb eseményről közvetítünk.
Hogyan lehet tőlünk élő közvetítést rendelni?
Legegyszerűbb, ha a kiválasztott szolgáltatás alatt lévő ajánlatkérés gombra kattintanak, majd kitöltik az ott látható formot és beküldik. A kapcsolatfelvétel után biztosan lesz pár kérdésünk. Ajánlatadás előtt, ha lehet megnézzük a helyszínt, maj árajánlatot adunk. Elfogadott ajánlat után szerződést kötünk és az abban leírtak szerint elvégezzük a munkát, majd számlázunka szerződés szerinti feltételekkel.
Milyen tervet készítünk egy esemény élő közvetítéséhez?
Mindig készítünk kameratervet, amit általában már az árajánlathoz mellékelünk. Emellett belső használatra több connection diagram készül checklistákkal, térképes alaprajzon jelöljük, pl. a közvetítőkocsi helyét is. A közvetítés folyamtát pedig adásmenetben írjuk le. Komolyabb rendezvényekhez 3D-s látványtervet is készítünk.
Tudunk biztosítani internetet?
Igen, egyszerűbb esetben ipari LTE szettet viszünk, annak előnyeivel és korlátaival. (Tömegeseményben nem lesz stabil ez sem.) Emellett vannak broadcast területen elfogadott műholdas és/vagy bonding rendszereink az élő videojel továbbítására.
Milyen internet kell a streaminghez?
Mi mindig dedikált, szűrésmentes vezetékes internet csatlakozást kérünk, melynek a feltöltési sebessége alkalmas a folyamatos, akár órákon keresztül tartó közvetítéshez. Sportesemény, tüntetés és hasonló, nagy tömeggel járó rendezvények esetén hatalmas kockázat Wifi vagy mobilnetet használni, mert azok kapacitása elfogy nagy tömegű terhelés esetén. Vannak alternatív megoldásaink, bonding technológián vagy műholdas eléréssel működő adatátvitel, de ezek sem minden esetben adnak jó végeredményt.
Mikor van szükség helyszínbejárásra?
Mindig. A legkisebb produkció esetén is fel kell mérnünk a helyszín sajátosságait, illetve, hogy az esemény helyszín hogyan tudja teljesíteni a közvetítés feltételeit. Még abban az esetben is bejárjuk a helyszínt, ha onnan már készítettünk élő közvetítést.
Milyen streaming platformokra tudunk streamelni?
Bármelyikre. Akár egyszerre többre is. A közösségi platformok esetében érdemes átgondolni azok sajátosságait. (Facebook 1 hónap után törli az élőket, YouTube és Facebook is szankcionálja a jogdíjas zenék bejátszását, hiába váltják meg az Artisjusnál a helyi zenei jogokat) Rengeteg jó platform van még ezeken kívül és a jó hír, hogy mindegyikre tudunk streamelni.
Ki/mi dönti el, hány kamerás lesz a közvetítés?
A kameraszámot (és sok mást is) általában az dönti el, hogyan tudjuk legjobban leképezni az eseményt a távol lévő nézők számára, azaz mit szeretnénk látni az élő közvetítésben. Sportközvetítéseknél általában vannak jóváhagyott, standard kameratervek, ezeket érdemes követni. A konferenciaiparban szintén vannak best-practice megoldások, amit jó ha betartanak. Mi mindig ezekből indulunk ki. Természetesen azt is meg tudjuk mondani, hogyan lehet a megrendelők büdzséjéhez úgy hozzáigazítani az élő gyártást és a kameraszámot, hogy a nézők ne vegyék észre az egyszerűsítést.
Mitől lesz jó a közvetítés?
Leginkább attól, ha jól és időben megtervezzük a teljes produkciót, teljesíti minden szereplő a feltételeket, jó pozíciókba kerülnek a kamerák, a megrendelő nagy figyelmet fordít arra, hogy mi látszik a kamerákkal szemben, ha van megfelelő sávszélességű internetcsatlakozás, ha tudunk próbálni/tesztelni és jó adásmenet készül. Ha ezek teljesülnek az adás tetszeni fog a nézőknek.
Milyen feltételekkel vállalunk élő közvetítés gyártást?
A mi technikai feltételeink:
- minden fél számára sikeres helyszínbejárás
- jóváhagyott kameraterv
- biztonságos és elegendő áramforrás a megfelelő helyen
- elegendő építési és kitelepülési idő
- megfelelő kábelutak
- zavartalan munkavégzési feltételek
- megfelelő kamerapozíciók
- megfelelő bejutási jogok a stáb részére
- streaming esetén dedikált, szűrésmentes vezetékes internet csatlakozás
- közvetítőkocsis munkák esetén megfelelő parkoló és áramellátás.
Mi az FOH?
Az FOH (Front of House) a rendezvényiparban azokat a területeket és személyzetet jelöli, akik a közönség audiovizuális élményeivel vannak kapcsolatban. Ide tartozik például a hangosítás, világítás, színpadi irányítás és a közönségkezelés. Az FOH technikusok az előadás vagy esemény során a közönség irányából felügyelik és vezérlik az audiovizuális rendszereket. Az FOH pozíció gyakran a közönséggel szemben, a nézőtér hátsó részén helyezkedik el, hogy a hang és a látvány pontosan úgy legyen beállítva, ahogy a közönség érzékeli. Ez a terület szorosan együttműködik a színfalak mögötti (BOH – Back of House) csapattal a zavartalan élmény érdekében.
Miért hívják gyártásnak az élő közvetítést?
Az élő közvetítést gyakran gyártásnak nevezik a szakmában, mert a folyamat nagyon hasonlít egy hagyományos televíziós műsor vagy egy film előállítására. A gyártás kifejezés az angol production szó magyar megfelelője. Az élő adáskészítés összetett produkciós folyamat nem csak kamerák adásba kapcsolását jelenti, hanem tervezést, operatőri munkát, élő képvágást, hangkeverést, grafikai elemek beillesztését és technikai biztosítását is. A kamerák, mikrofonok, fények és egyéb eszközök összehangolt munkája szükséges, amit egy rendező, operatőrök és technikai személyzet irányít. Az élő közvetítést még livebroadcast, liveproduction, élő produkció, streaming production, stream gyártás néven is szokták nevezni.
Milyen esetben kell közvetítőkocsi az élő közvetítéshez?
A sportendezvények helyszíne általában nem alkalmas videoközvetítés vezérlőhelyiségének. Erős a hangosítás, nincs elég hely, szabadtéri rendezvényeken napsütés miatt nem látszanak a monitorok, az időjárásról nem is beszélve. A profi élő produkciók irányítása több ember, összehangolt, folyamatos figyelmet igénylő munkája. A közvetítőkocsi ahhoz teremti meg a feltételeket, hogy magas minőségű legyen a végeredmény. Emellett, mivel minden üzemkész állapotban van a kocsiban, így nincs FOH telepítési idő, sőt nem igénylünk helyet sem a technikai állásban.