Skip to content

Milyen a sikeres online élő közvetítés?

Biztos gondolkodott rajta, hogy mikor mondhatja el egy online élő közvetítésről szervező/rendezőként, hogy az sikeres volt. Persze, még jobb, ha ezzel a szervező előre foglalkozik és már rendezvény szervezése elején fókuszba kerül, hogy mitől lesz sikeres az a livestreaming projekt. Valószínűleg a következő dilemmákkal találkozik mindenki:

  • Nézik-e majd elegen?
  • Nem maradnak-e otthon azok a nézők, akiket az eseményre várunk?
  • Egy komoly minőségű közvetítés, ami a tévében van, vajon megfizethető-e?
  • Hogy szolgálhatja a támogatókat egy online streaming produkció?
  • Kell-e ez az egész egyáltalán?

Ez mind jogos kérdés, de ha jó szolgáltatóval dolgozik együtt, az megválaszolja ezeket a kérdéseket. Az, hogy csinálni kell-e vagy nem már nem is kérdés. Az utóbbi évtizedben rohamosan növekedett a világ online adatforgalma és azon belül is a videotartalmak meggyőzően élen járnak a sávszélesség elfogyasztásában, azaz az online videók és azon belül is az élő videók sikere mérhető tény. A livestreming tehát jó és trendi megoldás, de van egy fontosabb dolog az online élő közvetítés témában:

Mára már nem a tévétársaságok döntése, hogy az eseményed élőben látható-e, hanem a megrendelőé!

Tehát olyan lehetőség az online közvetítés, amihez korábban nem lehetett hozzájutni. Nem függ attól, hogy mennyire felkapott az adott rendezvény a médiában vagy ki tudodja e gazdálkodni valaki a tévés élő gyártást és adásba kerülés költségét. Ma tényleg csak Önön múlik, hogy élőben nézhetnek-e a nézők egy eseményt. Akár most, ebben a pillanatban lehet streamet nézni a mobilon vagy élőzni a Facebook-on vagy YouTube-on és számtalan más csatornán. (Ez azonban csak a kezdet. Komoly élő sportközvetítést lehet készíteni a tévék közreműködése nélkül – persze jó produkciós stáb kell hozzá.)

Hogyan is mérhető a siker online élő közvetítés esetében?

Tömören összefoglalva egy online stream akkor sikeres, ha teljesítni a megtervezett konverziót. Ez szinte minden esetben összefügg a nézettséggel. Akár szolgáltatásként szerepel, akár üzleti megoldásként működik a közvetítés, mindkét esetben a nézettség a siker legfőbb mutatója. Ez a mérőszám van összefüggésben azzal, hogy a produkció mennyire, milyen mennyiségben tudott „közvetíteni”.

Sőt a minőség szempontjából is egyenesen arányos visszajelzés, hiszen ha nem jó az adás, azaz nem jó az ami a kamerák előtt történik, akkor senki nem fogja nézni. A jó tartalom tehát az egyik kulcs, ami egyrészt magától az eseménytől, másrészt annak tálalásától függ.

Az online élő közvetítés sikerét a néző dönti el
Az online élő közvetítés sikerét a néző dönti el

Online élő közvetítés kötelező elem: Promóció, információ

Nagyon fontos: az internetes élő közvetítés megrendelése semmiképp nem jelenti, hogy azt nézni is fogják. Az az online élő közvetítés lesz sikeres, amelyről a nézők tudják, hogy létezik. Gondoljon csak bele: honnan tudnák az emberek, hogy lesz élő közvetítés, ha nem hirdetik, kommunikálják? Emiatt kell időben, hetekkel vagy akár hónapokkal a kezdés előtt elkezdeni a promóciós munkákat és kihasználni minden lehetőséget. Szerencsére a közöségi média rendkívül hatékony eszköz erre. Facebook eseményt vagy jó felvezető kampányokkal, hirdetésekkel meg lehet alapozni a jó nézettséget. Mi ebben is szívesen kooperálunk.

Tervezés és szervezés

Legjobban akkor lehet egy online élő közvetítés hatékonysága, ha már az esemény tervezésekor felmerül, és ki is dolgozzák azt a rendszert, amivel az élő közvetítést támogatja a rendezvény. Kevesen gondolnak rá, de számos tartalmat el tud készíteni az élő videoprodukciós stáb is, aki majd a rendezvényen is ott lesz. A megfelelő információk elengedhetetlenek akár a helyszín sajátosságairól vagy adás közben (pl. időrend, változások). Sokat tud optimaizálni a költségeken az előre gondolkodás, tervezés.