Valószínűleg mindenkit érdekel az internetes adás készítés módszere, de leginkább a megrendelőt, szervezőt, szponzort. Nekik készítettük ezt a leírást. Mi is következik, ha már felmerült, hogy eseménye élőben kerüljön a monitorokra, tabletekre, okostelefonokra? Íme, folyamatunk és néhány tipp, hogy mivel érdemes készülni.
Internetes adás készítés előtt
- Elsőként nyilván arra kíváncsi mindenki, hogy mennyibe fog kerülni az internetes adás. Mi pedig arra, hogy pontosan mit kell csinálnunk. Először tehát információkat kérünk, felmérjük milyen megoldásra van szükség. Ezt a lépést legcélszerűbben az ajánlatkérőnk kitöltésével lehet megtenni, amelyben a minimális információkat kérjük el. Ezután még biztosan egyeztetünk néhány dolgot telefonon vagy emailben.
- Alapvető, hogy szükség van az esemény időpontjára, helyszínére és témájára. Számít, hogy mennyit kell utaznia és dolgoznia a stábnak. Nagyobb produkciók esetén külön építő és gyártó csapatot osztunk ben. Kis közvetítéseknél is jó előre tudni milyen körülményekkel kell számolni, pl. indoor vagy outdoor eseményen kell dolgozni.
- Nagyon sokat segít, ha van program vagy műsorterv még ha nem is végleges. Nem kell szépnek lennie, bármilyen kezdeti információ megteszi, legfeljebb később kapunk frissebbet.
- Hasonló kérdés az is, hogy van-e az eseménynek közvetítési előírása, broadcast manualja. Főleg nemzetközi sporteseményekre jellemző, hogy előírják, a kamerapozíciókat és még egy csomó technikai paramétert. Ilyen esetekben ezt is figyelembe vesszük a tervezésnél, ajánlatadásnál.
- El kell dönteni azt is, hogy hol legyen látható az adás. Kell-e a megrendelő weboldalán látni az adást vagy elég csak megosztani a stream linkjét. Hasonló döntést igényel, hogy publikus lesz-e vagy kimondottan meghatározott csoportnak szól, például akik fizettek egy marketing előadásért. Az is ebbe a körbe tartozik, hogy várunk-e interakciót mondjuk chat-en keresztül. Ha YouTube, Facebook csatornára kell streamelni, akkor az ott létrehozott élő esemény streamspecifikus adataira lesz szükségünk.
- Az internet kapcsolat talán az egyik legfontosabb kérdés. Nagy létszámú rendezvények esetén tömeges terhelés jut az helyszín wifijére és a környéket kiszolgáló mobil távközlési cellára, ami folyamatos változásokat, ingadozásokat okoz. Mi nem javasoljuk, hogy élő közvetítést Wifi- vagy mobilhálózaton keresztül indítsunk. Ettől még éppen működhet is, de kinek hiányzik a kockázat, akadozás, képminőség romlása közvetítésbe? Milyen véleménnyel lesznek a nézők az adásról, márkáról, rendezvényről rossz minőség esetén? A jó közvetítéshez olyan vezetékes internetet kell, amit csak a közvetítés fog használni. Ezt a stabil, közvetítésre alkalmas sávszélességű internetet a helyszín tudja biztosítani általában. Egy kontaktcsere után mi szívesen egyeztetjük ezt a helyszínnel.
- Mindezekről mi (és más komoly gyártó cégek is) szeretnek meggyőződni személyesen is, amit legjobban egy helyszínbejárás alapján lehet megtenni. Ekkor mérjük fel a helyszín sajátosságait, ha lehet a többi technikai szolgáltatóval együtt.
Ajánlat, szerződés az élő produkcióhoz
Az igényeknek megfelelően megtervezzük a teljes élő közvetítést és a hátteret, akár többféle verzióban is. Ebből kalkuláció, árajánlat készül. Ha minden elfogadható akkor szerződést kötünk.
Production plan – a tervezés
A terv szerint megkezdjük az előkészületeket, elvégezzük a szükséges beállításokat, meglátogatjuk a helyszínt, véglegesítjük a produkció minden elemét, mint például a kamerák elhelyezkedését. Fontos tisztázni, hogy a kamerák azt látják, amit „eléjük teszünk”. Ez a tény már nagy mértékben befolyásolja például a berendezést és a hátteret is, akár reklám szempontból.
Fontos, hogy legyen elképzelés arról, hogy mikor mit lenne jó látni a képen. Például, ha hárman beszélgetnek egy színpadon, akkor mindháromnak egyszerre vagy az aktuális beszélőnek kell látszania? Van esetleg bejátszandó videó, prezentáció is? Szükséges-e névfelirat vagy sporteseményen eredményjelzés az élőképre?
Ha nincs a 4-es pontban említett broadcast manual, akkor mindig készítünk az élő közvetítéseinkhez műszaki- és kameratervet. Ha van az esemény berendezéséről, helyszínéről terv, esetleg látványterv az sokat segít ha megkaphatjuk.

Promóció: internetes adás készítés esetén nélkülözhetetlen elem
Ha nem kezdődik el időben a kommunikáció az élő produkcióról, az nagy mértékben meg fog látszani a nézettségen is. A promóciós munkákat nem érdemes megspórolni. Nem elég a rendezvényt megelőző napon kitenni Facebookra, hogy lesz élő. Az meg főleg késő, ráadásul nagyon amatőr, ha csak a helyszínen promózzák az élő adást a résztvevőknek. (Megjegyzem, egy jó QR kódos kreatív a helyszínen ettől függetlenül kötelező elem.) Igény szerint kooperálunk a promóciós munkákban. Tanácsot adunk, hogy mit, mikor és hogyan célszerű csinálni, hogy minél több emberhez eljusson a közvetítés híre.
Építés, installáció, teszt
Az adás előtt, megfelelő, egyeztetett időben stábunk kivonul a helyszínre és kiépíti az élő videó produkció technikai hátterét (kitelepül a mobil stúdiónk vagy közvetítőkocsink telepítjük a kameráinkat) és tesztelünk is. Ahhoz, hogy stábunk dolgozni tudjon fontos, hogy tudjunk parkolni, megfelelő engedélyünk legyen, ami jogosítja őket a szükséges helyekre bejutáshoz. Időben kapniuk kell akkreditációs kártyát vagy bármit, amiről a biztonsági szolgálat vagy jegyszedők tudják, hogy a stábot be kell engedniük és szabadon mozoghatnak.

Archívum, utómunkák
Jó, ha előre tudjuk, hogy az élő adás az esemény után is online maradjon-e vagy vissza lehessen-e nézni később. Ezt többféleképpen is elérhető. A nyilvános közösségi média platformok esetében be lehet állítani, hogy az adás az eredeti formájában online marad az eredeti linken. A Facebook ezt megoldja helyttünk: a streameke 1 hónap után egyszerűen törlik.
A másik megoldás, professzionális platformok vagy tévés élő esetén, hogy az adást rögzítjük és átadjuk az fizikai adathordozón vagy felhőben. Ha szükséges utómunkával különböző célú verziókat is gyárthatunk a nyersanyagból.
Értékelés, statisztika
Érzékeny téma, mert itt minden egyértelműen kiderül: van-e értelme csinálni, jó volt-e a promó, tényleg értékes-e a tartalom. A nézettség a legfontosabb adat, ami az adás sikerességét mutatja. Sajnos az ingyenes streaming szolgáltatók nem adnak igazán hasznos statisztikákat, de ettől még muszáj értékelni őket.
Ha a megrendelő saját YouTube vagy Facebook csatornájára közvetítünk, akkor ott megtalálhatók az adatok. Ha a mi streaming platformunkra küldjük az edást, akkor mi adunk statisztikát. Ha van igény rá, tanácsot adunk a kiértékelt adatok alapján.
