Skip to content

Nálunk ilyen az internetes adás készítés folyamata

Valószínűleg mindenkit érdekel az internetes adás készítés módszere, de leginkább a megrendelőt, szervezőt, szponzort. Nekik készítettük ezt a leírást. Mi is következik, ha már felmerült, hogy eseménye élőben kerüljön a monitorokra, tabletekre, okostelefonokra? Íme, folyamatunk és néhány tipp, hogy mivel érdemes készülni.

Internetes adás készítés előtt

  1. Elsőként nyilván arra kíváncsi mindenki, hogy mennyibe fog kerülni az internetes adás. Mi pedig arra, hogy pontosan mit kell csinálnunk. Először tehát információkat kérünk, felmérjük milyen megoldásra van szükség. Ezt a lépést legcélszerűbben az ajánlatkérőnk kitöltésével lehet megtenni, amelyben a minimális információkat kérjük el. Ezután még biztosan egyeztetünk néhány dolgot telefonon vagy emailben.
  2. Alapvető, hogy szükség van az esemény időpontjára, helyszínére és témájára. Számít, hogy mennyit kell utaznia és dolgoznia a stábnak. Nagyobb produkciók esetén külön építő és gyártó csapatot osztunk ben. Kis közvetítéseknél is jó előre tudni milyen körülményekkel kell számolni, pl. indoor vagy outdoor eseményen kell dolgozni.
  3. Nagyon sokat segít, ha van program vagy műsorterv még ha nem is végleges. Nem kell szépnek lennie, bármilyen kezdeti információ megteszi, legfeljebb később kapunk frissebbet.
  4. Hasonló kérdés az is, hogy van-e az eseménynek közvetítési előírása, broadcast manualja. Főleg nemzetközi sporteseményekre jellemző, hogy előírják, a kamerapozíciókat és még egy csomó technikai paramétert. Ilyen esetekben ezt is figyelembe vesszük a tervezésnél, ajánlatadásnál.
  5. El kell dönteni azt is, hogy hol legyen látható az adás. Kell-e a megrendelő weboldalán látni az adást vagy elég csak megosztani a stream linkjét. Hasonló döntést igényel, hogy publikus lesz-e vagy kimondottan meghatározott csoportnak szól, például akik fizettek egy marketing előadásért. Az is ebbe a körbe tartozik, hogy várunk-e interakciót mondjuk chat-en keresztül. Ha YouTube, Facebook csatornára kell streamelni, akkor az ott létrehozott élő esemény streamspecifikus adataira lesz szükségünk.
  6. Az internet kapcsolat talán az egyik legfontosabb kérdés. Nagy létszámú rendezvények esetén tömeges terhelés jut az helyszín wifijére és a környéket kiszolgáló mobil távközlési cellára, ami folyamatos változásokat, ingadozásokat okoz. Mi nem javasoljuk, hogy élő közvetítést Wifi- vagy mobilhálózaton keresztül indítsunk. Ettől még éppen működhet is, de kinek hiányzik a kockázat, akadozás, képminőség romlása közvetítésbe? Milyen véleménnyel lesznek a nézők az adásról, márkáról, rendezvényről rossz minőség esetén? A jó közvetítéshez olyan vezetékes internetet kell, amit csak a közvetítés fog használni. Ezt a stabil, közvetítésre alkalmas sávszélességű internetet a helyszín tudja biztosítani általában. Egy kontaktcsere után mi szívesen egyeztetjük ezt a helyszínnel.
  7. Mindezekről mi (és más komoly gyártó cégek is) szeretnek meggyőződni személyesen is, amit legjobban egy helyszínbejárás alapján lehet megtenni. Ekkor mérjük fel a helyszín sajátosságait, ha lehet a többi technikai szolgáltatóval együtt.

Ajánlat, szerződés az élő produkcióhoz

Az igényeknek megfelelően megtervezzük a teljes élő közvetítést és a hátteret, akár többféle verzióban is. Ebből kalkuláció, árajánlat készül. Ha minden elfogadható akkor szerződést kötünk.

Production plan – a tervezés

A terv szerint megkezdjük az előkészületeket, elvégezzük a szükséges beállításokat, meglátogatjuk a helyszínt, véglegesítjük a produkció minden elemét, mint például a kamerák elhelyezkedését. Fontos tisztázni, hogy a kamerák azt látják, amit „eléjük teszünk”. Ez a tény már nagy mértékben befolyásolja például a berendezést és a hátteret is, akár reklám szempontból.

Fontos, hogy legyen elképzelés arról, hogy mikor mit lenne jó látni a képen. Például, ha hárman beszélgetnek egy színpadon, akkor mindháromnak egyszerre vagy az aktuális beszélőnek kell látszania? Van esetleg bejátszandó videó, prezentáció is? Szükséges-e névfelirat vagy sporteseményen eredményjelzés az élőképre?

Ha nincs a 4-es pontban említett broadcast manual, akkor mindig készítünk az élő közvetítéseinkhez műszaki- és kameratervet. Ha van az esemény berendezéséről, helyszínéről terv, esetleg látványterv az sokat segít ha megkaphatjuk.

Internetes adás készítés tervezésel
Egyszerűbb élő közvetítés műszaki terve

Promóció: internetes adás készítés esetén nélkülözhetetlen elem

Ha nem kezdődik el időben a kommunikáció az élő produkcióról, az nagy mértékben meg fog látszani a nézettségen is. A promóciós munkákat nem érdemes megspórolni. Nem elég a rendezvényt megelőző napon kitenni Facebookra, hogy lesz élő. Az meg főleg késő, ráadásul nagyon amatőr, ha csak a helyszínen promózzák az élő adást a résztvevőknek. (Megjegyzem, egy jó QR kódos kreatív a helyszínen ettől függetlenül kötelező elem.) Igény szerint kooperálunk a promóciós munkákban. Tanácsot adunk, hogy mit, mikor és hogyan célszerű csinálni, hogy minél több emberhez eljusson a közvetítés híre.

Építés, installáció, teszt

Az adás előtt, megfelelő, egyeztetett időben stábunk kivonul a helyszínre és kiépíti az élő videó produkció technikai hátterét (kitelepül a mobil stúdiónk vagy közvetítőkocsink telepítjük a kameráinkat) és tesztelünk is. Ahhoz, hogy stábunk dolgozni tudjon fontos, hogy tudjunk parkolni, megfelelő engedélyünk legyen, ami jogosítja őket a szükséges helyekre bejutáshoz. Időben kapniuk kell akkreditációs kártyát vagy bármit, amiről a biztonsági szolgálat vagy jegyszedők tudják, hogy a stábot be kell engedniük és szabadon mozoghatnak.

Internetes adás készítés építés
Egy nagy nemzetközi sportesemény pl. világbajnokság építése akár hetes nagyságrend is lehet

Archívum, utómunkák

Jó, ha előre tudjuk, hogy az élő adás az esemény után is online maradjon-e vagy vissza lehessen-e nézni később. Ezt többféleképpen is elérhető. A nyilvános közösségi média platformok esetében be lehet állítani, hogy az adás az eredeti formájában online marad az eredeti linken. A Facebook ezt megoldja helyttünk: a streameke 1 hónap után egyszerűen törlik.

A másik megoldás, professzionális platformok vagy tévés élő esetén, hogy az adást rögzítjük és átadjuk az fizikai adathordozón vagy felhőben. Ha szükséges utómunkával különböző célú verziókat is gyárthatunk a nyersanyagból.

Értékelés, statisztika

Érzékeny téma, mert itt minden egyértelműen kiderül: van-e értelme csinálni, jó volt-e a promó, tényleg értékes-e a tartalom. A nézettség a legfontosabb adat, ami az adás sikerességét mutatja. Sajnos az ingyenes streaming szolgáltatók nem adnak igazán hasznos statisztikákat, de ettől még muszáj értékelni őket.

Ha a megrendelő saját YouTube vagy Facebook csatornájára közvetítünk, akkor ott megtalálhatók az adatok. Ha a mi streaming platformunkra küldjük az edást, akkor mi adunk statisztikát. Ha van igény rá, tanácsot adunk a kiértékelt adatok alapján.