Nálunk ilyen az internetes adás készítés folyamata

Az internetes adás készítése valószínűleg mindenkit érdekel, de leginkább a megrendelőt, szervezőt, szponzort. Nekik készítettük ezt a leírást. Igyekeztünk a internetes adás készítésének kulcspontjait összefoglalni. Tehát mi is következik, ha már felmerült benned, hogy eseményed élőben kerüljön a monitorokra, tabletekre, okostelefonokra?

Íme a foylamatunk és néhány tipp, hogy mivel készülj

Internetes közvetítés megrendelés folyamat

Kapcsolatfelvétel, információkérés, előkészületek

Elsőként nyilván arra vagy kíváncsi mennyibe fog kerülni az internetes adás. Mi pedig arra, hogy pontosan mit kell csinálnunk. Először tehát információkat kérünk, felmérjük milyen megoldásra van szükséged. Ezt a lépést legcélszerűbben az ajánlatkérőnk kitöltésével teheted meg itt, amelyben a minimális információkat meg tudod adni nekünk. Ezután még biztosan egyeztetünk néhány dolgot telefonon vagy emailben.

Alapvető, hogy szükség van az esemény időpontjára, helyszínére és témájára. Nem mindegy mennyit kell utaznia és dolgoznia a stábnak. Nagyobb produkciók esetén külön építő csapat és gyártó csapat van beosztva. Kis közvetítéseknél is jó előre tudni milyen körülményekkel kell számolni, pl. jégpályán vagy szabadban kell dolgozni.

Nagyon sokat segít, ha van program vagy műsorterv még ha nem is végleges. Nem kell szépnek lennie, bármilyen kezdeti információ megteszi, legfeljebb később frissítitek.

El kell döntened azt is, hogy hol legyen látható az adás. Szeretnéd, ha a weboldaladon lehetne látni, vagy csak majd megosztod a stream linkjét. Publikus lesz-e vagy kimondottan meghatározott csoportnak szól, például akik fizettek egy marketing előadásért. Az is ide tartozik, hogy vársz-e interakciót mondjuk chat-en keresztül. Ha a te YouTube, Facebook csatornádat kell használnunk, akkor az ott létrehozott élő esemény adataira lesz szükségünk.

Az internet kapcsolatot általában szintén a helyszíntől kell kérni. Komoly közvetítést nem lehet wifin vagy mobilneten keresztül készíteni. Nagy létszámú rendezvények esetén tömeges terhelés jut az helyszín wifijére és a környéket kiszolgáló mobil távközlési cellára, ami folyamatos változásokat, ingadozásokat okoz. Ettől még éppen működhet is, de akarsz kockázatot, akadozást, képminőség romlást beépíteni a közvetítésbe? Képzeld milyen véleménnyel lesznek a nézők a rendezvényedről. A jó közvetítéshez olyan vezetékes internetet kell, amit csak a közvetítés fog használni. Ha összekötsz minket a rendezvény helyszínnel mi ezt magunk intézzük.

Ajánlat, szerződés

Az igényeidnek megfelelően megtervezzük a teljes élő közvetítést és a hátteret, akár többféle verzióban is. Ebből kalkuláció, árajánlat készül. Ha minden elfogadható akkor szerződést kötünk.

Tervezés

A terv szerint megkezdjük az előkészületeket, elvégezzük a szükséges beállításokat, meglátogatjuk a helyszínt, véglegesítjük a produkció minden elemét, mint például a kamerák elhelyezkedését. Fontos tisztázni, hogy a kamerák azt látják, amit “eléjük teszünk”. Ez a tény már nagy mértékben befolyásolja például a berendezést és a hátteret is, akár reklám szempontból. Fontos, hogy legyen elképzelésed arról, hogy mikor mit szeretnél látni a képen. Például, ha hárman beszélgetnek egy színpadon, akkor mindháromnak egyszerre vagy az aktuális beszélőnek kell látszania? Van esetleg bejátszandó videó, prezentáció is? Szükséges-e névfelirat vagy sporteseményen eredményjelzés az élőképre?

Mi mindig készítünk műszaki- és kameratervet. Ha van a berendezésről terved, esetleg látványterved az sokat segít ha megkaphatjuk. Sokkal könnyebben tud mindenki gondolkodni, főleg a vizuális területeken dolgozók, min pl. a videó gyártó stáb.

Promóció – a legfontosabb elem

Ha nem kezded el időben meghirdetni vagy az emberekkel bármilyen más módon tudatni, hogy lesz élő adás, az nagy mértékben meg fog látszani a nézettségen is. Nem elég a rendezvényt megelőző napon kitenni Facebookra, hogy lesz élő. Az meg főleg késő, ráadásul nagyon amatőr, hogy a helyszínen próbálod promózni az élő adást a résztvevőknek.

Igény szerint kooperálunk a promóciós munkákban. Tanácsot adunk, hogy mit, mikor és hogyan célszerű csinálni, hogy minél több emberhez eljusson a közvetítés híre.

Építés, installáció, teszt

Az adás előtt, megfelelő, egyeztetett időben stábunk kivonul a helyszínre és kiépíti az élő videó produkció technikai hátterét (kitelepül a mobil stúdiónk, kameráink) és tesztelünk is. Ahhoz, hogy stábunk dolgozni tudjon fontos, hogy tudjanak parkolni, megfelelő engedélyük legyen, ami jogosítja őket a szükséges helyekre bejutáshoz. Ezeknek időben el kell készülnie, például időben kapniuk kell akkreditációs kártyát vagy bármit, amiről a biztonsági szolgálat vagy jegyszedők tudják, hogy a stábot be kell engedniük és szabadon mozoghatnak.

Archívum, utómunkák

Jó, ha előre tudod, hogy az élő adás az esemény után is online maradjon-e vagy vissza lehessen-e nézni később. Ezt többféleképpen is elérheted. A nyilvános közösségi média platformok esetében beállíthatod, hogy az adás az eredeti formájában online marad az eredeti linken. A másik megoldás, ha például muszáj nem közösségi stream-et használni, hogy rögzítjük a teljes adást és átadjuk az adás vége után fizikai adathordozón vagy később online.  Ha szükséges utómunkával különböző célú verziókat gyártunk a nyersanyagból.

Értékelés, statisztika

Érzékeny téma, mert itt minden egyértelműen kiderül: van-e értelme csinálni, jó volt-e a promó, tényleg értékes-e a tartalom. A nézettség a legfontosabb adat, ami az adás sikerességét mutatja. Sajnos az ingyenes streaming szolgáltatók nem adnak igazán hasznos statisztikákat, de ez nem ok arra, hogy ne nézd meg és értékeld őket. Ha a saját YouTube vagy Facebook csatornádon közvetítettél, akkor hozzáférsz az adatokhoz. Ha nem akkor mi adunk statisztikát és ha van hozzá listánk, akkor nézői elégedettség felmérést készítünk és kiértékeljük azokat, majd átadjuk. Ha igényled, tanácsot adunk a kiértékelt adatok alapján.

Kérj ajánlatot a következő eseményedre most:

Neved
(kötelező)

Email címed
(kötelező)

Státuszod
(kötelező)
JogtulajdonosHelyszín tulajdonosSportszövetségRendezvényszervező

Esemény jellege, sportág
(kötelező)

Hány nézőre számítsunk?
(kötelező)

Esemény kezdő dátuma

Esemény befejezési dátuma

Helyszín
(város elég, kötelező)

További információ, amire úgy gondolod szükségünk lehet

GDPR (kötelező)