Skip to content

A rossz netes műsorkészítés 9 tippje

Íme egy lista a rossz netes műsorkészítés titkairól. Hogyan lehet elérni azt, hogy rossz internetes közvetítés legyen a végeredmény? Ha jól csinálod és minden tanácsot betartasz még azt is sikerülhet elérned, hogy ne nézze senki a műsort 😁

Netes műsorkészítés

Természetesen nem célunk rossz adást készíteni. Ez inkább egy olyan lista, amelynek pontjait célszerű elkerülni, hiszen visszatekintve egy online élő műsor szolgáltatásra, annak sokkal inkább sikerről, elégedettségről, hatékonyságról kell szólnia.

1. Az esemény tervezésekor hagyd figyelmen kívül a közvetítést. Ha lehet, legyen minden háttal a kameráknak.

Ez biztos módszer arra, hogy teljesen haszontalanná váljon minden munkánk. Egy internetes közvetítést megszervezni és összehangolni bármilyen eseménnyel nem egyszerű feladat és mind a szervező, mind a stábunk részéről komoly kooperációt kíván. Mi próbálunk maximálisan alkalmazkodni, hiszen pl. a sportesemény netes műsorkészítés szigorú szabályok között zajlik, de semmiképp nem vállalunk szakmaiatlan megoldásokat. Előre érdemes mérlegelni, hogy milyen értéke van a közvetítésnek, milyen az aránya az online és helyszíni nézőknek, azaz mennyire érdemes a kamerákon keresztül kiszolgálni a nézőket. Egy biztos, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy mi a közvetítés célja és ezt előre meghatározva kell közösen felépíteni a legjobb forgatókönyvet.

2. Rendelj egy kamerás fix kamerás közvetítést. A kamera legyen jó távoli helyen elhelyezve, hogy „egyben lehessen látni” az eseményt.

Nem minden esetben kell sok kamera egy videó produkcióhoz, de egy majdnem mindig kevés. Az pedig kizárt, hogy egy fixen telepített kamera (webkamera, IP kamera és társai) és a hatékony információközlés, esetleg szórakoztatás között bármilyen párhuzam legyen. Egyszerű elképzelni a helyzetet milyen lenne egy olyan Forma 1 vagy focimeccs közvetítés, ahol 1 db kamera van elhelyezve ugye? Egyszerűen a megrendelővel közösen meg kell találni az optimumot.

Internetes műsorkészítés hibái

3. Ne adj információt az esemény menetéről a stábnak.

Minden esemény új. Még akkor is, ha már több alkalommal közvetítettük. Stábunknak pontosan tisztában kell lennie azzal, hogy mi fog történni, hiszen nem az a cél, hogy a nézők lemaradjanak arról amit látni szeretnének. Tehát ha azt szeretnéd, hogy képernyőre (monitorra) kerüljön mindaz, amit szeretnél, akkor alapvetően szükséges időben információt adni időben. Ezen információk alapján kerül adásba a megfelelő kamera képe, kerül ki a képernyőre felirat a netes műsorkészítés során. Célszerű mind a szervező mint a közvetítő stáb részéről kijelölni a felelősöket erre a feladatra a rögtönzést elkerülendő.

4. Titkold el azt, hogy az eseményről élő netes műsorkészítés lesz.

Remélem az összefüggés egyértelmű. Bizonyára minden megbízó elsődleges célja az, hogy nézők nézzék az interneten az eseményüket, ha már egy online élő közvetítés szolgáltatást igénybe vesznek. Ezzel együtt vélhetően rengeteg energiát és pénzt költenek egy eseményre és az sem ritka, hogy a nézők magas aránya üzleti szempontból is fontos. Ehhez az szükséges, hogy megfelelő promócióval, előre tájékoztassák az érdekelteket arról, hogy mikor, hol és milyen feltételekkel nézhetik az adást. Erre különböző módszereket és hatékony, bevált megoldásokat tudunk adni.

5. A megrendelés egyetlen feltétele legyen az ár.

Az internetes közvetítést nem érdemes rosszul csinálni. Lehet spórolni a szolgáltatás műszaki tartalmával, de vajon kit fog érdekelni egy kézilabda meccs ahol nem látszik az akció, mert csak 1 db kamera van rossz helyen elhelyezve? Mit gondolnak arról az webszemináriumról, amelyiknél nem volt hallható az előadó mert nem fektettek hangsúlyt a hangra? Mit gondol az az érdeklődő, akinek nincs lehetősége utólag megnézni az archívumot (akár jobb minőségben, mint az internetes közvetítés)? A kiegészítő szolgáltatásokat (pl.: streaming-független rögzítés, rövidfilm készítés, utómunka) arányosan mindig jobb áron lehet igénybe venni, mintha külön kellene érte fizetni. Érdemes ezeket és a járulékos előnyöket/hátrányokat fontolóra venni.

6. Kezeld a live streaming stáb és kéréseit problémaként.

Megpróbáljuk a legjobb helyen elhelyezni a kamerákat, információkat kérünk arról mi és hogyan fog történni, kábeleket húzunk ki, sőt, adott esetben még abba is beleszólunk, hogy egy előadó hogyan és milyen területen mozogjon. Szakmai javaslatokat teszünk. Mindezt egyetlen cél érdekében, azért, hogy tökéletes élő adás készülhessen. Bizonyára akik megbíznak minket elismerik a szaktudásunkat és nem kell elmagyaráznunk, hogy pl. miért nem lehet sötétben megfelelő videót készíteni vagy pl. egy sportesemény eredményhirdetését a kamerának háttal megszervezni. Ezen a jó kommunikáció és az időben elkezdett egyeztetések hatékonyan segítenek.

7. Rendelj korlátlan nézőszámot kiszolgálni képes szolgáltatást.

A technológiából fakadóan nincs olyan online élő közvetítés rendszer, ami korlátlan nézőt ki tud szolgálni. Ez nagyon egyszerű képlet: Minden néző „elfogyasztja” az adás által meghatározott sávszélességet. Ebből egyértelműen következik, hogy a korlátlan néző kiszolgálásához végtelen sávszélesség lenne szükséges, ezt azonban még nem találták fel. Ha ilyen opció felmerül az azt jelenti, hogy nincs megtervezve alaposan a szolgáltatás, amiből könnyen lehet nézőszám korlátozás is. Mi pontosan meg tudjuk mondani, hogy milyen módszerrel és költséggel lehet kiszolgálni a megrendelő által meghatározott nézőszámot.

8. Elég ha kitesznek egy mikrofont azok a „webtévések”?

A hangról többnyire kevés szó esik, pedig a némafilmek korát már régen magunk mögött hagytuk. Alapvető mikorfonozási feladatokra mindig szükség van. Nagyobb, összetettebb események hangosítása általában egy elég komplex szolgáltatás, amelyet külön szolgáltató biztosít, hiszen ez az ő szakmájuk. A hangosító stáb könnyedén át tudja adni a hangot a mi mobil tv stúdiónk részére. Érdemes kihasználni ezt a lehetőséget, ez csak némi szakmai egyeztetést kíván.

9. Ne add meg a szükséges technikai feltételeket közvetítéshez.

Ahhoz, hogy jól és zavartalanul végezhessük a munkánkat a helyszíntől meg kell kapnunk a megfelelő támogatást és teljesülnie kell néhány alapvető feltételnek, pl.: biztonságos áramforrás, zavartalan munkavégzési lehetőség, megfelelő hely a kamerák és operatőrök számára.  A megfelelő sebességű internet csatlakozás is elengedhetetlen feltétel, amelynek a helyszínen rendelkezésre kell állnia. Ennek paramétereit érdemes előre egyeztetni, mert nagyon rosszul mutat ha egy beharangozott közvetítés helyett a „technikai okok miatt elmarad” táblát nézhetik a nézők.