6 szitu, amikor beégsz mobillal

Ne okostelefonnal csinálj élő közvetítést

Vannak helyzetek és események, amikor a mobiltelefonos Facebook és YouTube LIVE nem fog menni. Íme:

6 helyzet, amikor NE élőzz okostelefonnal

Ma már tényleg minden mobilban ott a lehetőség, hogy indíts róla egy netes élő videót mondjuk a Facebookra vagy YouTube-ra, de vannak helyzetek, amikor kiderül: a mobil nem jó megoldás, akár technikai szempontok, akár azt esemény sajátosságai miatt. De lehet, hogy éppen csak használnod kellene közben.

1. Ha profi mikrofonozás kell

Be kellene kötni pár profi mikrofont az élő adásba. Például két előadót, akik színpadon beszélnek. A mobilod mikrofonja csak a környező 30 centiről gyűjti be a hangot, tehát nem jó megoldás. Főleg ha a nézőtéren ülsz vele. Ha mindenképp mobillal kell csinálnod, akkor már nagyon jó kis irányított mikrofonokat lehet kapni kimondottan mobiltelefonokhoz, mint pl. a RODE VIDEOMIC ME. Érdemes beruházni egy ilyenre.

Profi mikroport csatlakoztatása
Profi mikroport és kamera

2. Profi hangosítás hangját kellene átvenni

Van hangosítás a helyszínen, néha zenét játszanak be, néha pedig előadók jönnek váltakozva, aztán meg a kivetítőn meg egy rövidfilm. Profi közvetítés esetén a hangmérnök biztosítja a szabványos AES/EBU hangot a közvetítés/kamera részére. Ezt mobiltelefonnal nem lehet fogadni.

Profi hang kimenet
Profi hangkeverőből profi hang jön ki

3. Amikor a sztori távol van

Az, amit közvetíteni szeretnél nagyon távol van. Vegyük a klasszikus példát: előadó a színpadon. Ahhoz hogy értelmezhető, felismerhető képet lehessen közvetíteni olyan megoldás kell, amivel stabil, közeli képet lehet beállítani: profi kamera, profi állványon. Persze a mai telefonokkal elérhető 20-50x zoom, de nem véletlen, hogy az alábbi kamerán lévő optika mérete ekkora: a nagy zoom-hoz erős stabilizátor is kell. Gondolod, hogy ez ugyanaz, mint ami a mobilodban van?

Nagy zoom erős stabilizátor
Ez a kamera közelebb tud hozni bármit

4. Amikor cél mozgásban van, pl.: sport

Az, amit közvetítenél mozog (és még lehet, hogy távol is van). Ez legtöbbször sporteseményen fordul elő. Ehhez már nem csak a kamerával szemben vannak komoly követelmények, hanem az állvánnyal kapcsolatban is. Alkalmasnak kell lennie a precíz svenkelésre. Ráadásul kell egy ember aki ezt jól csinálja. Mi őt operatőrnek hívjuk.

Profi kamera operatőrrel
Profi kamera operatőrrel

5. Ha a mobiltelefonod kamerája eléri a határait

A következő eset, amikor a mobiltelefon automatikája feladja, nincs elég fény, ugrál az élesség, mert nem tud fókuszálni a telefonba épített mini kamera. (Ez például koncerteken fordulhat elő.) Ebben az esetben is sok esetben menthető, ha egy profi kamera manuálisan beállított paraméterekkel működik vagy akár olyan kiegészítőkkel van felszerelve a stáb (például mobil lámpa szett), amivel a helyszín hiányossága lokálisan kiküszöbölhető.

Interjú világítás
Interjú világítás a gyenge fényviszonyok között

6. Ha az élő adással együtt professzionális minőségben kell rögzíteni

Ha az élő adást valamilyen okból pl. további utómunka, archívum, tévés átadás, más marketing célú minőségi felhasználás céljából rögzíteni kell vagy a nem stabil, gyenge internet miatt nem akarsz perceket veszíteni a videóból vagy csak sokkal jobb minőségben akarod rögzíteni az adásodat, mint ahogy az kimegy az internetre, pl. 4K-ban, akkor profi kamerára lesz szükséged, ami akár több órás magas minőségű felvételre alkalmas. A mobiltelefonok, de még egy Sony Alpha MILC gép is 10-15 perc felvétel után túlmelegszik.