Streaming platformok harca

Az internet jövőjét a videók jelentik. 2020-ra valószínűleg ezek teszik majd ki a webforgalom 75 százalékát. Az okostelefonok megjelenése a digitális média átalakulásához vezettek, az élő videók pedig forradalmasítják az ipart. Ahogy a technológia egyre olcsóbb lesz, úgy csökkennek a műsorszórás költségei, azaz nagyjából bárki számára elérhetővé válik. Nézzük meg, jelenleg milyen platformot használnak a leggyakrabban erre a felhasználók!

Streaming platformok versenye Facebook LIVE Youtube

YouTube

Az élő közvetítések sugárzása viszonylag egyszerű a YouTube-n, a felhasználónak csupán a telefonszámára van szüksége, hogy azzal hitelesítse a csatornáját. Miután ez megtörtént, máris indulhat a műsorszórás, illetve a 15 percnél hosszabb videók feltöltése.

A közvetítés kétféleképpen történhet a népszerű videómegosztón. Van lehetőség azonnali élő bejelentkezésre, bár ez az opció még tesztelés alatt van. A következő funkciók érhetők el:

  • Enkóder (jeladó) beállítása a megadott bejelentkezési adatokkal
  • A közvetítés neve és leírása
  • A címkék, kategóriák kiválasztása, adatvédelem beállítása
  • Bevételszerzés engedélyezése a Google hirdetéseken keresztül

Az élő közvetítések másik formája az úgynevezett időzített események sugárzása. Ez a módszer lehetőséget ad a Hangouts on Air szolgáltatáson keresztül a webkamerával való sugárzásra.

A YouTube-nak számos előnye mellett akadnak hátrányai is. Vitathatatlan, hogy az ingyenes videómegosztó hihetetlen népszerű, ezért több nézőt hozhat, mint a többi platform, ráadásul az interakció is intenzívebb lehet. A legnagyobb hátránya, hogy nincs mögötte technikai támogatás, azaz az élő közvetítésekkel kapcsolatban felmerülő kérdésekkel nincs kihez fordulni. Az sem mellékes, hogy a YouTube a harmadik leggyakrabban blokkolt honlap a világon, nem lehet előre megválogatni a közvetítés alatt megjelenő reklámokat, és a vállalkozások amiatt is gyakran aggódnak, hogy a videókat mások is felhasználják.

Ustream

A YouTube egyik versenytársa az Ustream, amely elsősorban magánszemélyeknek, illetve kis- és közepes vállalkozásoknak nyújt ingyenes és fizetős szolgáltatást. Az alap, hirdetéseket támogató Ustream-fiók ingyenes. A számos extrát kínáló Pro szolgáltatás legolcsóbb csomagja havonta 99 dollár, ez óránként 100 néző kiszolgálását biztosítja és csak 720p HD sugárzásra képes, ellenben több csatorna is működtethető és 24 órás ügyfélszolgálat áll a felhasználók rendelkezésére. Persze 999 dolláros szolgáltatás is elérhető, ez már óránként 5000 néző kiszolgálását kínálja, továbbá full HD közvetítést, és a felhasználó szabad kezet kap a márkaépítésben.

Facebook

A Facebook 2016 áprilisában tette elérhetővé felhasználóinak az élő közvetítést, amely természetesen rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert. A közösségi oldalon való műsorszórás okostelefonon és asztali számítógépen (laptopon) eltérő módon történik. Előbbin egyszerűen meg kell nyitni a Facebook applikációt, a hírfolyamon rákattintani a „Mi jár a fejedben?” üzenetsávra és az előugró ablak felső részén megtalálható az „Élő közvetítés” ikon. Ezután már csak annyi dolga van a felhasználónak, hogy adjon egy leírást a videóhoz, igény szerint jelölje meg a célközönséget és indítsa el az élő felvételt. Persze ehhez elengedhetetlen a viszonylag erős és gyors, lehetőleg 4G hálózaton működő internet.

Az asztali számítógépen sem bonyolultabb a folyamat. Meg kell nyitni a böngészőben a Facebookot, a felhasználó profiloldalán rá kell kattintani a hírfolyam tetején megtalálható „Élő videó” ikonra. Ekkor az üzenősáv felajánlja, hogy „Mondj valamit erről az élő videóról”, klikk a tovább gombra, felugrik az ablak, amelyben máris látható a videó – persze ehhez megfelelő videó és audió forrásnak rendelkezésre kell állni a számítógépen –, most már csak el kell indítani az élő közvetítést.

Persze a Facebookon való közvetítésnek is akad néhány hátránya. Fontos tudni, hogy azokat a tartalmakat, amelyeket a felhasználók megosztanak a közösségi oldalon a Facebook ingyen és évek múlva is felhasználhatja, s a jogokat továbbadhatják másoknak. Ez csak akkor veszti érvényét, ha a felhasználó törli a videót.

Míg például a YouTube-n a műsorszóró adásaival a reklámoknak köszönhetően bevételt generálhat, ez a Facebookon egyelőre nem lehetséges. Habár az élő videók archiválhatók, azaz később is elérhetők az üzenőfalon, utólag nem szerkeszthetők. A technikai támogatás is szegényes, továbbá, ahogy a YouTube, úgy a Facebook is a világ egyik leggyakrabban blokkolt oldala. Végül pedig minden videó, amit a közösségi oldalon keresztül sugároznak, magán viseli a Facebook logóját, amely kevésbé tekinthető komolynak, profinak.

Összefoglalva azért azt hiszem jól látszik a trend, azaz igazolódik a régi bölcsesség: semmi sincs ingyen. Ha 100% kontrollt akarsz és olyan élő közvetítést, ahol nem ér meglepetés, hívj minket!