Mi az a streaming trükk, amivel a sportági online csatornáidat erősíted?

Mindössze annyit kell tenned, hogy az eseményedet közvetítő streamingcégnek megadod a saját csatornáidat azonosító két adatot. Mi ez a két adat, amit meg kell adnod a sporteseményedet közvetítő streamingcégnek, hogy a te csatornádnak hozzon élő és archív nézőket?

Mindössze egy egyedi webcím és egy kód. Ne ijedj meg! Anélkül, hogy bármilyen informatikai vagy közvetítéssel kapcsolatos dolghoz értened kellene, könnyedén elő tudod keresni ezeket a saját ingyenes YouTube vagy Facebook élő videó indítása előtt.

Nézzük először a YouTube-ot

Itt két módon lehet élő közvetítést indítani. Ennek megfelelően kétféle módon mutatom be, hogy éred el az adatokat.

Legegyszerűbben a “Streamelés most” funkcióval lehet élő közvetítést indítani. Ennél a megoldásnál ők így hívják ezt a két adatot:

  • Szerver URL címe (Ez minden esetben ugyanaz)
  • Stream neve/kódja (Kattintani kell a Megjelenítés gombra, hogy ki tudd másolni)
Youtube instant streaming adatok
Youtube streamelés most adatok

A “Streamelés most” funkciót 2015 nyarán indította el a YouTube arra az esetre, ha azonnal akarsz élő adást indítani. Ezt a megoldást pl. a Magyar Asztalitenisz Szövetségnél élő bejelentkezésekhez használjuk, de bármilyen eseményre jó, aminél nem jellemzően az a fontos, hogy mikor van a közvetítés.

Mi így használtuk a Rióból hazaérkező paraválogatott érkezésekor Ferihegyen. (Tulajdonképpen élőben készítettük az interjúkat az M4 Sport Asztalitenisz magazin c. műsorába)

Más eset, ha egy eseményt adott időpontban, jól meghirdetett sporteseményed közvetítésére hoztál létre egy YouTube eseményt. Ebben az esetben a két adatot

  • “elsődleges szerver URL-je” és
  • “dinamikus vetítőszoba neve” néven találod meg.
Youtube élő esemény
Youtube élő esemény adatok

Így jutsz el az adatokhoz. 2 oldalas PDF leírás.

 

A Facebooknál hasonló a helyzet:

Ők a két adatot így hívják:

  • Kiszolgálói URL-cím
  • Adatfolyam kulcsa

Facebook live adatok

 

Így jutsz el az adatokhoz. 1 oldalas PDF leírás.

 

Kivételek…

Van olyan, hogy

  • rosszul egyeztél meg a streamincéggel,
  • nincs olyan ember házon belül aki ki tudna tenni a weboldalatokra egy YouTube lejátszót,
  • nem tud senki a szövetségben egy Facebook élőt vagy YouTube élőt indítani?

Van? Akkor nincs is miről beszélni. Marad a régi megoldás. Buktad az online nézőket. Szerencsére nem mindet. Megoldás az archívum (lejjebb a tippeknél).

Az is előfordul, hogy sok, ismert zenét játszanak be az eseménye és a zenék szerzői jogai miatt a Facebook azonnal, a YouTube kicsit később letiltja a közvetítést, aztán később a csatornádat is. Erre biztos nincs szükséged. Megoldás: ilyenkor nem ezt a két szolgáltatót kell használni. Ami biztos, hogy ilyen esetekben a streaming cég is megpróbál majd lebeszélni az ingyenes platformokról. Higgy nekik!

Más okok is lehetnek, amelyek miatt a nagy közösségi média nem jöhet szóba pl. speciális oktakási rendszerekbe, meglévő vállalati rendszerbe kell streamelni.

Hasznos tippek

#1 Gyúrj az archívumra.

Ha nem sikerült elérni, hogy hozzád menjen a stream, kérd el a rögzített, mentett közvetítést, ha lehet jobb minőségben, mint amilyen az internetre élőben kiment. Bár ma már eléggé elterjedt a jó minőségű széles sávú internet, mégis előfordulhat bármilyen sávszélesség csökkenés, akadás ami az adásban is meglátszik. Ha van egy jó HD mentésed, akkor az internetes közvetítés hibáit gyorsan eltüntetheted az rögzített adás feltöltésével, arról nem is beszélve, hogy több, különböző helyre (Facebook, Instagram, Youtube), akár részleteket feltölthetsz vagy felhasználhatod más tartalmak (pl. összefoglaló) előállításához. Az archívumnak gyakran többezerszeres nézettsége van, mint az élő közvetítésnek. Ne hagyd ki ezt a népszerűsítési lehetőséget. És ami lényeges, szólj előre a streaming cégnek, hogy neked kell a rögzített anyag!

Íme, egy kis segítség, hogy milyen formátumban kérd a rögzítést:

Sportesemény streaming rögzítési formátumok
Sportstreaming rögzítési formátumok

Ma nem tudok olyan élő közvetítő céget, akik annyira ismertek lennének, hogy neked megérné lemondani a internetes élő közvetítés által hozott saját előnyökről. Tehát a produkciós cég “sugározzon” a te csatornádra, jelenítse meg a te arculatodat, logódat, játssza be a te reklámaidat, adja át a rögzített anyagot.

#2 Jogászkodás

Ha már beszélünk közvetítésről és rögzítésről és érdemes néhány jogi kérdéssel tisztában lenni.

A sporteseményeitek közvetítési, rögzítési, reklám és marketingjogai a tiétek. (Ha nem vásárolta meg valaki tőletek, akár részben.) Ezt a 2004. évi I. tv (Sporttörvény) 36§ szabályozza. Mainstream sportágaknak ebből haszna is lehet, nem annyira populáris sportágak esetében is időnkén fel-fel merül egy tévéközvetítés során, hogy ezt át kell ruházni, le kell róla mondani.

A szerzői jogok szinte ellentétesen működnek, ez a jog mindig a tartalom előállítóé, lemondani róla nem lehet. A későbbi vitát elekerülendő nagyon is érdemes az elkészült tartalmak tekintetében használati jogot alkalmazni és ezt az adott eseményedre szabottan definiálni, korlátozni vagy akár kizárólagossá tenni.

Péli László
az On-Air SportMédia alapítója
és produkciós vezetője